شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست؟

آشنایی با cdn

CDN مخفف کلمه Content Delivery Network است که به گروهی از سرورها اشاره دارد که می توانند با هم کار کنند. این سرورها به صورت جغرافیایی توزیع شده اند تا محتوا را به صورت آنلاین سریعتر در سراسر جهان ارائه دهند. CDN محتوا را میزبانی نمی کند، در عوض به ذخیره سازی محتوا در شبکه کمک می کند و عملکرد وب سایت را در مناطق مختلف بهبود می بخشد.

CDN ها نه تنها به وب سایت ها کمک می کنند تا زمان بارگذاری را کاهش دهند، بلکه پهنای باند میزبانی را نیز کاهش می دهند. همچنین از وب سایت ها در برابر حملات رایج مانند حملات DDoS محافظت می کند. این برای از بین بردن تراکم شبکه ناشی از محتوای غنی وب اختراع شد. CDN به جای ارائه محتوا از یک سرور اصلی به کاربران فردی، محتوا را به کاربران در سراسر جهان نزدیکتر می کند. در هنگام طراحی سایت فروشگاهی اصفهان یا هر سایت دیگر با استفاده از سرویس CDN می توانید پایداری بهتری به سایت خود بیاورید. ضمنا در سئو سایت اصفهان که توسط شرکت تبلیغاتی لایت انجام می شود، در صورت ضرورت سرویس به CDN وصل خواهد شد.

CDN چگونه کار می کند؟

هدف اصلی CDN کاهش تأخیر است، یعنی تأخیر تجربه شده توسط کاربران در هنگام دسترسی به محتوای آنلاین. برخی از CDN ها مسافت فیزیکی را که داده ها قبل از رسیدن به کاربر طی می کنند، کاهش می دهند. با این حال، اکثر CDN های محبوب، محتوا را سریعتر و با اطمینان بیشتر تا حد امکان به کاربر ارائه می دهند. CDN ها می توانند سرور ایده آل را در شبکه خود پیدا کنند، که معمولاً سروری است که نزدیک ترین سرور به موقعیت فیزیکی کاربر است. محتوا در حافظه پنهان ذخیره می شود و برای سایر کاربران در همان منطقه روی سرور باقی می ماند. به این ترتیب، همه کاربران می توانند به جای دریافت داده ها از سروری که در ابتدا در آن ذخیره شده است، محتوای یکسانی را از سرور CDN دریافت کنند. اگر محتوای درخواستی از قبل در سرور CDN موجود باشد، CDN به طور خودکار آن را بازیابی و برای درخواست های بعدی ذخیره می کند.

چرا از CDN استفاده کنیم؟

خدمات CDN دارای مزایای بسیاری است که برای وب سایت ها بسیار مهم است. مهمتر از همه، CDN با توزیع محتوا در مناطق نزدیک به کاربران، زمان بارگذاری وب سایت را به شدت کاهش می دهد. از آنجایی که عملکرد صفحه بر نتایج سئو آن تأثیر می گذارد، بر موفقیت وب سایت نیز تأثیر می گذارد. CDN همچنین به صاحب وب سایت اجازه می دهد تا هزینه های پهنای باند وب سایت را از طریق کش و بهینه سازی های دیگر کاهش دهد. در دسترس بودن و افزونگی محتوا را افزایش می دهد. از آنجایی که ترافیک بیشتری را مدیریت می کند و نسبت به سرورهای اصلی در برابر خطا مقاوم است، به وب سایت ها کمک می کند از وقفه های ناخواسته جلوگیری کنند. در نهایت، CDN ها همچنین امنیت وب سایت را با ویژگی های کاهش DDoS خود بهبود می بخشند.

آیا CDN رایگان وجود دارد؟

خدمات CDN رایگان مختلفی وجود دارد که می تواند به صاحبان وب سایت کمک کند تا عملکرد وب سایت خود را بهبود بخشند. با این حال، اکثر این خدمات رایگان فاقد برخی ویژگی های مهم هستند. بنابراین، بسته به اندازه و دامنه وب سایت خود، می توانید به یک برنامه پولی تغییر دهید. برخی از محبوب ترین خدمات رایگان CDN عبارتند از:

  • G-Core
  • Cloudflare
  • Jetpack
  • Swarmify
  • AWS Cloudfront
  • Google Cloud CDN
  • Microsoft Azure CDN

چه کسی از CDN استفاده می کند؟

خدمات CDN می تواند برای هر صاحب وب سایت مفید باشد. از آنجایی که مزایای CDN برای اکثر وب سایت ها بسیار مهم است، حتی وب سایت های کوچکتر نیز می توانند از راه حل های رایگان CDN برای محافظت از خود در برابر حملات DDoS یا کاهش هزینه های پهنای باند استفاده کنند. اگر وب سایت شما بازدیدکنندگانی از سراسر جهان دارد و سئو برای موفقیت وب سایت شما بسیار مهم است، ممکن است بخواهید ارتقاء به یک برنامه پولی را در نظر بگیرید. با افزایش سرعت بارگذاری صفحه وب سایت، وب سایت می تواند نتایج سئوی خود را بهبود بخشد و نرخ پرش را کاهش دهد. همچنین، اگر محتوای وب سایت به عنوان محتوای وب غنی در نظر گرفته شود، مانند گرافیک یا ویدیو با کیفیت بالا، CDN می تواند برای عملکرد وب سایت بسیار مفید باشد. استفاده از CDN در بین این صنایع بسیار محبوب است:

  • صنعت تبلیغات
  • رسانه و سرگرمی
  • تجارت الکترونیک
  • مراقبت های بهداشتی
  • آموزش عالی
  • دولت
5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید