نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

بازاریابی نیچ یک شکل بسیار هدفمند از تبلیغات است.

با بازاریابی تخصصی، کسب و کارها محصولات و خدمات خود را برای مخاطبان کوچک، خاص و کاملاً مشخص تبلیغ می کنند. بسیاری از سازمان‌ها این استراتژی را برای حمایت از جمعیتی که از خدمات ضعیفی برخوردارند، اتخاذ می‌کنند و از پاداش وفاداری به برند بهره می‌برند.

برای مشارکت در بازاریابی تخصصی، شرکت ها ابتدا باید جایگاه خود را درک کنند. بازارهایی با تعریف «نیچ» زیرمجموعه‌ای از بازارهای بزرگتر با ترجیحات و نیازهای منحصر به فرد خود هستند. به عنوان مثال، بخش “آرایش” گسترده است، اما در این بازار، آرایش برای پوست مشکل دار، آرایش برای هنرمندان حرفه ای و غیره نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: طراحی سایت اصفهان حرفه ای

تعریف بازار نیچ

مصرف کنندگان در یک بازار خاص ترجیحات یا نیازهای خاصی دارند که با بخش گسترده تر متفاوت است. برندها تقریباً هر بازاری را بر اساس موارد زیر به زیربخش‌هایی تقسیم می‌کنند:

  • موقعیت جغرافیایی
  • داده های روانشناختی (علایق، نگرش ها و ارزش ها)
  • پایگاه جمعیتی (سن، سطح درآمد، جنسیت، سطح تحصیلات)
  • سطح کیفیت (حق بیمه، متوسط، بالا، پایین)
  • قیمت (بالا، تخفیف، عمده فروشی)

بازاریابی نیچ اغلب ساده تر از تبلیغ برای مخاطبان گسترده است. مخاطبان نیچ نیازها و خواسته های بسیار خاصی دارند. به عنوان مثال، شرکتی که به سادگی کیف های دستی می فروشد باید طیف وسیعی از سلیقه ها و انتظارات را به خود جلب کند. با این حال، کسب و کار فروش کیف های دستی برای مادران جدید که به عنوان کیسه های پوشک نیز کار می کنند، تمرکز بسیار بیشتری دارند. بازاریابی نیچ نیز با ابزارهایی مانند هدف گذاری تبلیغات فیس بوک و نظارت بر رسانه های اجتماعی آسان تر شده است.

مزایای بازاریابی نیچ

بازاریابی نیچ به شرکت ها اجازه می دهد تا نیازهای خاص مخاطبان خود را درک کنند و مستقیماً با آنها صحبت کنند. از آنجایی که بازاریابی نیچ همه چیز در مورد ایجاد ارتباطات مناسب است، بسیاری از کانال های رسانه های اجتماعی گزینه های هدف خود را به طور خاص برای بازارهای خاص بهبود بخشیده اند. شرکت ها با بازاریابی تخصصی و استراتژی اجتماعی:

  • ایجاد وفاداری بیشتر به برند: تعداد افراد کمتر در یک مخاطب خاص به معنای شانس بیشتری برای ایجاد روابط صمیمی و ارزشمند با مشتریان است. بسیاری از مشتریان خاص به خریداران مکرر تبدیل خواهند شد.
  • با برندهای کمتری رقابت کنید: هرچه کسب و کار شما تخصصی تر باشد، رقبای کمتری همان کاری را انجام می دهند که شما انجام می دهید. نیچ بخشی از USP شما و راهی برای متمایز کردن خود در بازار است.
  • هزینه بازاریابی بهتر: با ابزارهایی برای مدیریت رسانه های اجتماعی و گزینه های هدف گذاری دقیق، به سرعت در مورد مخاطبان خود یاد خواهید گرفت. این بدان معناست که اطمینان از اینکه از بودجه خود در مکان های مناسب استفاده می کنید آسان تر است.

بیشتر بخوانید: مشاوره کسب و کار در اصفهان

چگونه یک نیچ را بازاریابی کنیم

بازاریابی نیچ به شرکت ها این امکان را می دهد که در یک بازار گسترده تر، فضای ضروری را برای خود ایجاد کنند. برخی از کسب و کارها حتی با کشف و برآوردن نیازهای مشتری که به آنها توجه نشده است، جایگاه های جدیدی ایجاد می کنند. برای مشارکت در بازاریابی تخصصی، سازمان ها نیاز دارند:

  • تحقیق کامل: بازاریابی برای مخاطبان بیش از حد متمرکز به معنای انجام تحقیقات کافی برای تعیین اینکه آیا کسب و کار شما امکان پذیر است یا خیر. بازارهای باریک باید به اندازه کافی گسترده باشند تا سود ایجاد کنند.
  • دانش صنعت: سازمان هایی که برای مشتریان خاص بازاریابی می کنند، باید هم ویژگی های جایگاه خود و هم صنعت را به عنوان یک کل درک کنند. شرکت در رویدادها و همچنین تکنیک های پیشرفته مدیریت رسانه های اجتماعی و بازاریابی به این امر کمک می کند.
  • تطبیق پذیری: برندهایی که دارای استراتژی بازاریابی خاص هستند باید بهترین روش تبلیغ را متناسب با مشتریان خود بیابند. برخی از مشتریان ممکن است به بازاریابی ایمیلی بهتر پاسخ دهند، در حالی که برخی دیگر بیشتر با ترکیبی از بازاریابی اینستاگرام و ویدیو تعامل دارند.
امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید