چه زمانی عکاسی اختراع شد؟ جدول زمانی مختصر از تاریخ عکاسی

brief-history-of-photoghraphy

امروزه اگر عکاسی خیلی پیشرفت کرده و زمینه های متعدد عکاسی رو به رشد است و رشته های مختلف عکاسی مثل عکاسی تبلیغاتی در اصفهان رو به توسعه است، تماما به خاطر این است که عکاسی تاریخچه ای طولانی دارد. عکاسی در دهه 1800 اختراع شد و تکامل آن بسیار دیدنی بوده است. در اینجا چند واقعیت جالب در مورد تاریخچه عکاسی ذکر می شود.

تاریخچه ی عکاسی یک پدیده ی پیچیده، پر از شگفتی در زندگی بشر است. در حالی که می‌توانیم کتاب هایی را با این تاریخ پر کنیم، لکن در این مقاله به تعدادی از رویدادهای عکاسی که نقاط عطف در تاریخ شناخته می شوند اشاره می کنیم.

اولین عکس ها

عکاسی در سال 1822 زمانی که اولین عکس توسط جوزف نیکفور نیپس گرفته شد، اختراع شد. متأسفانه، اولین نمونه کارهای نیپس در تاریخ گم شده است، اما او همچنان عنوان قدیمی ترین عکس باقی مانده را که در سال 1826 گرفته شده است، دارد.

در سال 1829، مخترع و هنرمند دیگری به نام لوئیس داگر با نیپس همکاری کرد تا فرآیند عکاسی را بهبود بخشد. پس از مرگ نیپس، داگر به کار خود ادامه داد و این روند به آنچه امروزه به عنوان داگرئوتیپ شناخته می شود، تکامل یافت که برای اولین بار در سال 1839 به نمایش عمومی درآمد.

در همان سال، رابرت کورنلیوس اولین سلف پرتره را گرفت و استودیوهای پرتره با استفاده از داگرئوتیپ خیلی زود محبوب شدند.

 

تاریخچه عکاسی

فرآیند کلودیون

با ظهور فرآیند کلودیون در سال 1851، با کاهش شدید زمان نوردهی، عکاسی با صفحه مرطوب فراگیر شد و اتاق‌های تاریک برای توسعه نسبتاً قابل حمل شدند. فرآیند مرطوب صفحه را می توان بر روی سطوح مختلف، عمدتاً شیشه (برای آمبروتایپ) و ورق های نازک آهن (برای انواع رنگ) استفاده کرد.

متأسفانه، فرآیند کلودیون نیز بسیار فرار و حساس به زمان بود. عکاسان تنها چند دقیقه فرصت داشتند تا یک بشقاب را با مواد شیمیایی حساس به عکس قابل اشتعال بپوشانند، عکس بگیرند و آن را توسعه دهند. جست‌وجو برای شکلی قابل دسترس‌تر و راحت‌تر از عکاسی تا 20 سال دیگر ادامه خواهد داشت، تا زمانی که عکاسی با صفحه خشک معرفی شود.

عکاسی با صفحه خشک

در سال 1871، یک تکنیک جدید با استفاده از صفحات خشک توسط ریچارد مادوکس اختراع شد. صفحات خشک فرآیند دشوار و اغلب خطرناک، پوشش دادن صفحات عکاسی شما را از بین بردند و همچنین به عکاسان انعطاف پذیری بسیار بیشتری داد. بر خلاف صفحات مرطوب، صفحات خشک نشده را می‌توان تا زمان استفاده نگهداری کرد، و صفحات خشک در معرض دید نیازی به توسعه سریع نداشتند. این فرآیند برای چندین سال تا زمان اختراع فیلم مورد استفاده و اصلاح قرار گرفت.

اختراع فیلم

در دهه 1880، شرکت کداک که توسط جورج ایستمن راه اندازی شد، فیلم های انعطاف پذیر را توسعه داد. این منجر به اختراع اولین دوربین فیلمبرداری به نام کداک شد که قادر بود تا 100 عکس قبل از نیاز به تغییر فیلم بگیرد. این یک دوربین ساده با یک سرعت شاتر و یک لنز ثابت بود، اما عکاسی را برای افراد بیشتری نسبت به قبل در دسترس قرار داد.

در سال 1913، اسکار بارناک یک نمونه اولیه برای یک دوربین فشرده 35 میلی متری ایجاد کرد که بزرگنمایی با کیفیت بالا ایجاد می کرد. در سال 1925 طرحی به نام لایکا به تولید رسید. محبوبیت آن باعث شد که فیلم 35 میلی متری بهترین انتخاب برای دوربین های سطح بالا باشد.

فیلم برای دوربین های دستی تا سال 1935 سیاه و سفید بود، زمانی که شرکت کداک فیلم رنگی را معرفی کرد. با گذشت سال ها، فیلم های رنگی بهبود یافت و مقرون به صرفه تر شد و در دهه 1970 عکاسی رنگی بر این صنعت مسلط شد. سپس از عکس‌های سیاه و سفید بیشتر برای عکاسی خبری و عکاسی هنری استفاده می‌شد.

در حالی که دوربین‌ها و فیلم‌ها به آسانی در دسترس بودند، فرآیند توسعه فیلم و چاپ عکس‌ها هنوز پر زحمت بود. بنابراین مخترعان به کار بر روی سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه و چاپ ادامه دادند.

در سال 1947، ادوین لند، بنیانگذار پولاروید، اولین دوربین فوری را به انجمن نوری آمریکا در شهر نیویورک نشان داد. یک سال بعد، دوربین فوری در فروشگاه های بزرگ در سراسر کشور در دسترس بود. در حالی که فیلم رنگی برای اکثر انواع عکاسی محبوب بود، فیلم برای دوربین فوری تا سال 1963 فقط در سیاه و سفید موجود بود.

عکاسی رنگی

اولین عکس‌های رنگی داگرئوتیپ‌ها و تین‌تایپ‌هایی بودند که با دست رنگ اضافه می‌کردند. این تکنیک در سال 1907 با فرآیند اتوکروم که برای اولین بار توسط برادران آگوست و لوئیس لومیر انجام شد جایگزین شد. با این حال، این عکس ها باید با نور سیاه نمایش داده شوند یا مشاهده شوند.

در سال 1935 شرکت کداک کداکروم را معرفی کرد و فیلم رنگی متولد شد. با اختراع فیلم های رنگی، توانایی دیدن جهان مانند گذشته به دست آمد. عکاس الیوت پورتر از فیلم رنگی برای ثبت تصاویر خیره کننده از پرندگان استفاده کرد و در سال 1943 او اولین عکس های رنگی بود که در موزه هنر مدرن شهر نیویورک به نمایش گذاشته شد.

هم فیلم و هم دوربین تا زمان اختراع عکاسی دیجیتال که تمرکز تکنولوژی عکاسی را به هسته اصلی خود تغییر داد، به تکامل و پیشرفت ادامه دادند.

اختراع عکاسی دیجیتال

استیون ساسون با اختراع عکاسی دیجیتال و اختراع دوربین دیجیتال شناخته می شود. او در سال 1973 برای شرکت کداک شروع به کار کرد. دو سال بعد در سن 24 سالگی دوربین دیجیتال را اختراع کرد.

این دوربین اکنون در موزه ملی تاریخ آمریکا اسمیتسونیان به نمایش گذاشته شده است و در سال 2009 استیون ساسون مدال ملی فناوری و نوآوری را توسط رئیس جمهور باراک اوباما دریافت کرد. در طول 30 سال آینده، دوربین‌های دیجیتال به لوازم خانگی رایج تبدیل شدند، اما در نهایت با دوربین تلفن از سلطنت خلع شدند.

گوشی های دوربین دار

اولین تلفن دوربین دار J-SH04 بود که در ژاپن عرضه شد و توسط شارپ در سال 2000 تولید شد. برخلاف دوربین گوشی سامسونگ که در آن سال عرضه شد، تلفن شارپ به افراد اجازه می داد عکس ها را به صورت الکترونیکی ارسال کند.

گوشی سامسونگ برای بازیابی عکس ها باید به کامپیوتر متصل می شد. J-SH04 وضوح 0.11 مگاپیکسل داشت. در مقابل، آیفون 12 پرو مکس وضوح 12 مگاپیکسلی دارد و دارای دوربین اصلی، لنز تله فوتو، لنز فوق عریض و اسکنر LiDAR برای پرتره های شبانه است.

اکنون که تاریخچه مختصری از عکاسی را پوشش داده‌ایم، در اینجا به هشت مورد اول عکاسی چشمگیر اشاره می‌کنیم:

  • اولین عکاس زن آنا اتکینز بود که در سال 1799 در کنت انگلستان به دنیا آمد. او اولین کتاب عکس را خلق کرد و بیش از 10000 عکس را با دست ساخت.
  • اولین عکس زیر آب در سال 1856 توسط ویلیام تامپسون در خلیج ویموت گرفته شد. او از دوربینی استفاده کرد که در ظرفی ساخته شده از چوب و آهن قرار داشت که 18 فوت به
  • داخل خلیج فرورفته بود. مسکن آب گرفت و در نتیجه تصویر ضعیفی ایجاد شد.
  • اولین عکس هوایی ثبت شده در 13 اکتبر 1860 توسط J.W. مشکی. از یک بالن هوای داغ از ارتفاع 2000 فوتی گرفته شده است.
  • قدیمی ترین عکس باقی مانده از گردباد توسط F.N. رابینسون در سال 1884 در نزدیکی هوارد، داکوتای جنوبی.
  • اولین عکس از زمین که از فضا دیده می شود توسط موشک White Sands در 24 اکتبر 1946 گرفته شد.
  • اولین عکس رنگی از زمین توسط فضانورد ویلیام آندر گرفته شد. او در سال 1968 بخشی از ماموریت آپولو 8 بود و از فیلم رنگی 70 میلی متری استفاده کرد.
  • اولین عکس از خورشید گرفتگی با استفاده از فرآیند داگرئوتیپ در سال 1851 گرفته شد. این عکس در رصدخانه سلطنتی در Königsberg، پروس گرفته شد.
  • گران ترین دوربین فروخته شده نیز قدیمی ترین دوربین تجاری تولید شده بود. یک داگرئوتیپ Susses Frères در سال 2007 در حراجی به قیمت 968000 دلار فروخته شد.

از tintypes گرفته تا تلفن های دوربین دار، فرآیند عکاسی در مدت زمان نسبتاً کوتاهی پیشرفت زیادی کرده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید